Меблева фабрика РАдеРА - пропонує оригінальне прочитання історії розвитку маркетрі від сучасних червонодеревників.

 
 
 
Дерев´яні двері
Двери
Ексклюзивні меблі
художественная мебель
Cтоли шахові
Столы шахматные
Cтоли
Столы
Спальні
кровати из массива
Кухні
кухни из масива
Сходи
лестницы деревянные
Маркетрі
Технологія обробки меблів в стилі маркетрі має свою історію.
 
Термін маркетрі, прийшов до нас з Франції, а до Франції потрапив з Голландії. Голландія Маркетрипочатку XVII століття була однією з держав що претендували на світове панування. Вона вела колоніальні війни в багатьох частинах світу, володіла найпотужнішим торговим і військовим флотом, а тому зобов´язана була виблискувати пишністю і розкішшю. В результаті потреби у виробництві вишуканих дорогих і елегантних речей сприяла розвитку ремесел і тонкій художньій обробці в архітектурі, меблях, зброї. Голландські каравели і галеони, що плавали на той час по всих океанах, почали привозити деревину екзотичних порід, а вже місцеві умільці - майстри меблевих справ знали свою справу і розглянувши багатство фактури і кольору заморської деревини, вже робили спеціальні замовлення на "червоне дерево". Французький королівський двір маючи природню пристрасть до розкоші і до світового панування також був вражений розкішшю обробки голландських майстрів і з розмахом переніс це ремесло на французький благодатний грунт.
Але це вже можна назвати сучасною історією, в порівнянні з тим на які глибини минулих століть можуть заглянути археологи. Завдяки розкопкам вдалося виявити, що техніка інкрустування меблів бронзою, золотом, слоновою кісткою і кольоровим склом була широко поширена в таких Колосах колишньої епохи як Ассирія і Вавилон. Про розквіт цього мистецтва розповідають поети давнини: Павсаній, Аристофан і Евріпід, а легендарний Гомер в "Одіссеї" докладно описує процес виготовлення дерев´яних меблів: ложа (ліжка), стола та дверей з маслини, багато інкрустованих золотом, сріблом і слоновою кісткою.
Головна декоративна перевага маркетрі полягало в тому, що, незважаючи на певні, властиві дереву обмеження в кольоровій гамі, майстрам вдавалося створювати багатющі за колоритом композиції, які в витонченості нюансувань могли змагатися з живописними творами. Це стало можливо завдяки вдосконаленню інструментарію і розширення діапазону вживаних порід деревини за рахунок освоєння флори країн Сходу, Африки і Америки.
Існують дві принципові різновидності шпону: струганий і лущений. Лущення масиву дерева дозволяє робити шпон з коріння дерева і завдяки впровадженню даної техніки були отримані матеріали для фанеровки, раніше не відомі меблевим майстрам. Якщо розрізати корінь дерева, то ми побачимо яскравий фактурний фрагмент, але проблема в тому, що масиву коренів, в придатному для виробництва меблів вигляді, не буває, а шпону з невеликого шматка кореня рідкісного дерева можна отримати достатню кількість для облицювання фасадів комплекту меблів. З тих пір як був винайдений лущильний верстат і був розпущений перший корінь, явив собою багатство і кучерявість фактури і кольору отриманого матеріалу, з тих самих пір і загорілися очі у першого майстра червонодеревника, і засвербіла шорстка долоня на лівій, рясно вкритії волосяним покровом руці в передчутті гарного баришу. І не помилився майстер, і чуття його правильно спрацювало, і все у нього склалося добре. До речі, очі у червонодеревників горять до цих пір.
А щоб ще більше урізноманітнити мальовничий ефект і досягти найбільшої контрастності і реалістичності зображень, майстри застосовували безліч специфічних прийомів: протруювання солями металів, гравіювання, об´ємний підпал і підфарбовування окремих деталей, в деяких випадках ці техніки та їх комбінації дозволяли заощаджувати дорогий шпон кореня екзотичної породи.
Найбільш типовими мотивами декору меблів були геометричні малюнки, квіткові та рослинні візерунки, архітектурні пейзажі, зображення трофеїв або музичних інструментів, а також жанрові сценки. Поява геометричних візерунків пов´язують з ім´ям французького майстра XVII століття Жана Масі. Крім меблів він виготовляв паркетні підлоги. Одна з таких підлог (parquet marquetry), прикрасила Palais-Royal і вразила весь Париж, вона була замовлена королевою Анною Австрійською. З тих пір термін "паркетрі" (parquetry) асоціюється з декором підлог, а для меблевого декору залишився термін "маркетрі" (marquetry). Передбачається, що в той же час широке впровадження в обробку французьких меблів квіткових мотивів, пов´язане з діяльністю знаменитого червонодеревника П´єра Голля, який працював при королі Людовіку XIV на фабриці Гобеленів.
Свого світанку мистецтво маркетрі досягло в Європі в епоху Відродження. На початку XVI ст. техніка маркетрі поширюється в Німеччині, Голландії та Франції. Вперше стали з´являтися образотворчі мотиви - види вулиць, площ, зрідка з людськими фігурами, композиційно розташованими в продуманому перспективному зображенні. Квіткові вази, книги, музичні інструменти, виконані в набірному дереві, були єдиним прикладом натюрморту в італійському мистецтві того часу. Поступово теми розширювалися, від історико-релігійних, до різних сюжетів з області повсякденного життя. У 1478 році у Флоренції існували 84 майстерні інтарсіаторів, в яких працювали найкращі майстри.
У Франції, декор виконаний в техніці маркетрі, широко застосовували для прикраси інтер´єрів, а це стінові панелі, дерев´яні сходи і колони, вхідні таміжкімнатні двері. А також, природно, для інкрустації меблів. Славу кращих майстрів заслужено підтримали Жан-Франсуа Ебен і Жан-Анрі Різенер. Маркетри Вони використовували екзотичні породи дерева в розробці панно, у вигляді пейзажів, букетів квітів, алегоричних зображень. Свого часу ескізи для меблів робили великі Сандро Боттічеллі і Філіппо Ліппі, а імена Андре Шарля Буля і Давида Рентгена у свій час були відомі як імена кращих меблевих майстрів Європи, що удостоїлися честі працювати на замовлення королівських осіб. Андре Шарль Буль (французький мебляр-червонодеревник, придворний майстер Людовика XIV) був одним з найвідоміших меблевиків того часу, який використовував у своїх роботах елементи в стилі маркетрі, застосувавши поряд з різними по тону і текстурі породами дерева також мідь, бронзу, олово, слонову кістку, панцир черепахи, перламутр. Меблі Буля покривалися суцільним декоративним візерунком, в якому поєднувалися позолочена бронза, мідь, латунь, цинк, свинець, олово, срібло з темними пластинками черепахового панцира. Щоб збагатити площину, Буль залишав під напівпрозорими черепаховими пластинками червоний фон, металеві елементи покривав найтоншим гравіюванням. Інкрустації Буля, створені за його ж малюнками, відрізняються невичерпною фантазією рослинних композицій. Звичайно, він не був першим французом, який зайнявся чудовим мистецтвом маркетрі, при цьому він навіть не став винахідником специфічного типу інкрустації, яка нерозривно пов'язана з його іменем - стиль Буль, але ніхто до нього і мало хто після нього використовував мистецтво маркетрі настільки професійно та вишукано. Цей вид інкрустації згодом застосовували інші майстри для декору дерев´яних виробів. Такими наборами, наприклад, прикрашені двері залу Леонардо да Вінчі в Державному Ермітажі в Санкт-Петербурзі.
А в Німеччині в кінці XVIII ст. бездоганною технікою маркетрі прославився Давид Рентген. Виконані в співавторстві з Михайлом Румі, його панно зберігаються у Відні, у Музеї художніх ремесел, в музеях Санкт-Петербурга, у палацах Гатчини, Павловська, Пушкіна.
В інші країни, в тому числі і Росію, техніка маркетрі прийшла в більш пізній період, в XVIII столітті. Перші дослідні роботи відносяться до Петровського часу, коли почали з´являтися набірні паркети, так звані - паркетрі (parquetry). В цей час стиль маркетрі збагачується новими техніками, починає застосовуватися травлення і прокраска дерева, роботи доповнюються випалюванням і гравіюванням, що значною мірою розширило образотворчі можливості. Знамениті майстри стилю почали виконувати нe тільки малюнки орнаментального типу, а й пейзажі, сюжетні композиції, чим збагатили колекції шедеврів.
У наш постіндустріальний час старовинний стиль маркетрі оживає, пускає здорові паростки і я думаю, ми станемо свідками його нового розквіту на наших неосяжних просторах в сучасних палацах і садибах, тому як "красиво жити не заборониш". Наприклад в Європі дана техніка і традиція інкрустування фасадів меблів, стінових панелей і стільниць не переривалася на такий довгий період, як у нас і відноситься до однієї з складових, для створення класичного інтер´єру, а як відомо, класика завжди в моді.
В Європі ця традиція нікуди не зникала і хотів написати успішно дожила до наших днів, та не вийшло, не так все просто. За останні пів-століття техніка маркетрі піддалася "глобалізації, індустріалізації, автоматизації" і в Європі під цим тиском з неї був вихолощений живий дух, людина максимально відсунута від процесу і всім тепер заправляють машини: лазери, автомати, роботи. В роботах італійців, іспанців, французів, сьогодні немає життя.
На Україні, при нашій технічної відсталості, я вважаю ще років п´ять можна буде замовляти чудові речі з інкрустацією в техніці маркетрі в ручному виконанні. Обробку фасадів меблів, стінових і стельових панелей наші київські червонодеревники почали освоювати з середини 90-х. Звичайно цей столітній пробіл з ходу не заповниш технологіями і роботами. Тому багато роботи виконуються по-старому, вручну, художниками маркетрістами, а частіше маркетрістками, так як в основному це художниці. І я думаю це правильно і десь навіть на краще. На міжнародних виставках виробників меблів з нашою участю, неможливо відігнати від стенду італійців і французів, які по три рази приходять подивитися на справжне маркетрі.
Окреме слово про декоративні панно в техніці маркетрі - картинах з дерева. Даний напрямок дозволило відкрити кілька талановитих самобутніх художників. При роботі по зробленим дизайнерами ескізам свій почерк не вітається, а тут ми навпаки заохочували авторський почерк: і в сюжеті, і у виконанні. Саме такий підхід дозволив виявити і деякі декоративні особливості сприйняття цілісних картин, і сюжетних ліній на великих площинах і на об´ємних предметах.
Маючи багатовікову історію маркетрі успішно розвивається і сьогодні. Здавна користуючись особливою повагою серед майстрів-червонодеревників, мистецтво складання мозаїки з різних порід дерева та виготовлення меблів з такими мозаїчними наборами в наш час набуло друге життя і знову на гребені популярності. Київська школа маркетрі початку ХХI століття, успадкувавши кращі традиції і прийоми майстрів минулого, сьогодні явила світу цілу плеяду талановитих художників: Карпенко А., Костюк С., Дмитренко В., Онипченко Ю., Коломієць Л., Савченко Ю., Міщан Е. родзинкою ж київської школи маркетрі є художній підхід до складання малюнка, який створюється не в графіці, а в мальовничій манері і далі, для його втілення починаєтьсятак звана "гра на нюансі", або на переході тону дерева від темного до світлого.
Хочу звернути увагу на роботи майстра різця і рубанка Сергія Костюка - його особлива манера живопису перенесена на дерево, філософська глибина сюжетів часто вражає уяву. Але фішкою цієї техніки є комбінація техніки об´ємної художньої різьби з технікою маркетрі в одному виробі. Це відкриває нову грань декоративно прикладного мистецтва, робоча назва даного стилю "Небесні Коники". Побачити ці прекрасні панно можна в нашій картинній галереї.

Поєднання техніки маркетрі з різьбленням.

Картина из дерева в технике маркетри "Весенняя любовь"

Панно "Весняна любов", фрагмент його перед Вами, хороший приклад робіт з даної серії, тут вдало поєднується маркетрі, накладне різьблення, фрагменти живопису - листя вічно-золотого дерева врізані в фон невинно чистими з білого клена, а потім методом тамповання перетворені в золоті. Також на рамі присутня оригінальна, в етнічному стилі, інкрустація каменями.

Маркетрі поклеєне на скло. Дерев´яні світильники.

Светильники

Наступний напрямок розвитку мистецтва маркетрі - це зовсім недавня вигадка, до речі придумана у Франції і полягає в поклейці мозаїки набраної з дерева на скло. На відео нижче по тексту показана конструкція таких світильників.

При цьому виходить оригінальний вид вітража. Завдяки багатії та природній фактурі деревини, виникає ні з чим не порівнянне відчуття тепла і затишку в просторі освітленому таким світильником. За даною технологією можна робити також вітражі на стелі, стінні панелі, обшивати колони, що доречно в інтер´єрі з дерева і де є можливість задіяти підсвічування.

Приклади меблевих розеток в техніці маркетрі.

Маркетри

Приклад 1.
Перша розетка - це буде приклад художнього маркетрі. Власне морда лева, з золотим сяйвом, врізана в фон з палісандра, якраз друга назва його - королівське дерево і обрамлена двома кантами поздовжнім коричневого кольору, і яскраво вираженим, темно сірим поперечного перерізу.

Маркетри

Приклад 2.
Друга розетка - простий кант з чотирьох грубуватих смужок, на їх фоні виглядає ошатно і тонко зображення двох нерозлучників. Саме зображення птахів - це вже художнє маркетрі.

Маркетри

Приклад 3.
Фон набраний конвертом. Пластичне, тонке, з тінями зображення берізки - приклад класичного маркетрі.

Маркетри

Приклад 4.
Звичайний мозаїчний набір, таке можна і на лазерному верстаті зробити, а й підмайстрам на чомусь треба тренуватися.

Маркетри

Приклад 5.
Ще один в´юнок з іншого кольору кантом. Розетка для меблевого фасаду в стилі модерн.

Маркетри

Приклад 6.
Даний орнамент згорнутий в клубок є розеткою в стилі бароко, а якщо його розгорнути то послужить широким кантом в орнаментальному стилі.

Маркетри

Приклад 7.
Класична наборка, виконана метедом чергування природного малюнка шпону з різним напрямком волокон, отримуємо базовий орнамент, широкі прості канти розділяють сегменти, додаткові розрізи елементів на половинки дозволяють за допомогою підпалів створити ефект тіні і додають глибину малюнку.

Маркетри

Приклад 8.
Наборка в стилі маркетрі. Розетка з прикладу 7, але розташована на яскравому червоному фоні, додані контрастні тони: біла тополя і червоне дерево, і меблевий фасад виглядає ошатно і яскраво.
 

Історія меблів...

Дизайн інтер´єру
дизайн интерьера
Картини з дерева
картины из дерева
Вітражі
витражи в технике маркетри
Шахи
шахматы
Інтер´єрні шахи
приусадебные шахматы
VIP подарунки
VIP подарок
Світильники "Радерки"
Светильники из дерева
     
 
Наші контакти: +38 (044) 498-94-07, +38 (044) 498-94-08, +38 (050) 353-27-36
 
 
Русская версия сайта